بری پاسخ به این سوال که ایربگ خودرو چیست و چگونه کار می کند تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. با توسعه صنعت خودرو و افزایش تعداد خودروها در جاده ها و شهرها، تعداد تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن نیز افزایش یافته است. بنابراین، نیاز به تقویت تجهیزات ایمنی خودروها را می توان احساس کرد در نتیجه، سیستم های ایمنی خودرو دستخوش پیشرفت های زیادی شده اند.
مهندسان و طراحان شاغل در صنعت خودرو تمام خلاقیت و ابتکار خود را به کار گرفتند تا ایده های ایمن تری ارائه دهند و به رانندگان و مسافران قول رانندگی ایمن تر در خودروهایشان را بدهند. یکی از این پیشرفت ها کیسه هوا خودرو است که ایمنی سرنشینان را تا حد زیادی تضمین می کند.
در حال حاضر خودروها برای دریافت استانداردهای ایمنی به کیسه هوا خودرو نیاز دارند. ایربگ خودرو ها بیش از هر زمان دیگری متنوع هستند و خودروسازان دائماً کیسه های هوای خود را برای بهبود امتیاز محصول خود در رده ایمنی بهینه می کنند.
با این حال، استفاده از کیسه هوا خودرو مستلزم آن است که مالکان و رانندگان خودرو بدانند چه کاری را انجام دهند و چه کاری را انجام ندهند. برای دانستن این بایدها و نبایدها، نگاهی عمیق به سیستم کیسه هوا خالی از لطف نیست، با ما همراه باشید.
کیسه هوا خودرو یا ایربگ چیست؟
کیسه هوا خودرو یک بالشتک اضطراری است که در صورت تصادف با هوا پر می شود و مانند محافظی بین سرنشین و خودرو نصب می شود. کیسه هوا خودرو بعد از کمربند ایمنی دومین وسیله ای بود که برای بهبود ایمنی خودرو استفاده شد. سال ها طول کشید تا استانداردها و کارشناسان جهانی نقش مثبت کمربند ایمنی را در محافظت از مسافران در برابر آسیب های بیشتر و قانونی کردن استفاده از کمربند ایمنی برای مسافران و رانندگان درک کنند.
سپس نوبت به کیسه های هوا می رسد. برای سال ها پس از اختراع و نصب این سیستم در خودروها، کارشناسان نقش مثبت آن را در تضمین ایمنی رانندگان و مسافران زیر سوال بردند. اما در سال 1998، اداره ایمنی بزرگراه ایالات متحده استفاده از کیسه هوای راننده و سرنشین جلو را در همه وسایل نقلیه الزامی کرد. آمارهای جهانی نشان می دهد که استفاده از کیسه هوا در خودروها تا 63 درصد تلفات تصادفات را کاهش می دهد.
اگر هنگام خرید ماشین به دنبال کارشناسی خودرو کرج هستید پیشنهاد می شود که مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید و از کارشناسان ما کمک بگیرید.
کیسه هوا خودرو چه کاربردی دارد؟
معمولاً در هنگام تصادف، هنگام برخورد دو خودرو یا برخورد با مانع، خودروها فوراً متوقف می شوند. با این حال، مسافر آسیب دیده به جلو پرتاب می شود. اگر از کمربند ایمنی استفاده می کنید، احتمال آسیب بیشتر به پیشانی، چانه و گردن شما محدود می شود.
این آسیب معمولاً در اثر برخورد مسافر با جلوی داشبورد و برخورد راننده با فرمان ایجاد می شود. در چنین مواقعی کیسه هوا خودرو به کار می آید و با باز شدن به موقع ضربه را به قسمتهای مقاومتر بدن هدایت میکند و فشار روی گردن و پیشانی که حساستر است را کاهش میدهد.
البته این تنها عملکرد ساده ترین انواع ایربگ های نصب شده در صندلی راننده و سرنشین است. کیسههای هوای مختلفی که امروزه در برخی از خودروهای مجهزتر و بهروز شدهتر وجود دارد، تنشها، فشارها و نیروهای واقعی ناشی از تصادفات دیگر را بهطور چشمگیری دفع میکند و از آسیبهای جدی به مسافران و رانندگان جلوگیری میکند.
مثل تصادفی که کنار ماشین به شما برخورد کند. از این رو کیسه هوا خودرو در انواع تصادفات به عنوان محافظت ایمن بین سرنشین و راننده و به عنوان محدودیتی برای قطعات سخت خودرو مانند شیشه ها، فرمان و داشبورد قرار می گیرند.
بیشتر بخوانید: کارشناسی تشخیص رنگ خودرو کرج
اجزای اصلی یک کیسه هوا
سیستم های کیسه هوا خودرو دارای محفظه های کوچکی هستند که به قسمت های مختلف خودرو متصل می شوند. به تعداد خودرو کیسه هوا وجود دارد. برخی از اجزای اصلی سیستم در این محفظه قرار دارند. معمولاً اجزای سیستم کیسه هوا عبارتند از:
کیسه های ایربگ خودرو
این کیسه ها در قسمت های مختلف خودرو قرار می گیرند که احتمال برخورد زیاد است و می تواند به مسافران و رانندگان آسیب برساند. ایربگ از پلیمر ساخته شده و همچنین با یک لایه سیلیکون پوشانده شده است تا از چسبیدن لایه ها به هم یا چسبیدن به محفظه در هنگام باز شدن و خرابی جلوگیری کند. در گذشته کیسه های هوا از نشاسته ذرت یا تارتار ساخته می شدند.
همچنین در گذشته یکی در داخل فرمان و یکی جلوی داشبورد قرار می گرفت اما این روزها برخی خودروها نیز کیسه هایی در و صندلی دارند. کیسه در بیرونی ترین قسمت محفظه سیستم قرار دارد. کیسه دارای سوراخ کوچکی است که با باد کردن سریع تخلیه می شود تا مانع از خروج مسافران از خودرو شود.
سیستم باد کننده کیسه هوا خودرو
این سیستم یک مولد گاز کوچک با یک جرقه زن و مقداری قرص سوخت است. جرقه زن در این سیستم حاوی یک کندانسور کامل است که در صورت نیاز گلوله های سوخت را مشتعل می کند.
این جرقه زن نیز به سیستم کنترل مرکزی خودرو متصل می شود و در صورت بروز تصادف، سیگنال های لازم را از این واحد دریافت می کند و جرقه الکتریکی لازم را برای احتراق سوخت ایجاد می کند.
این قرص ها آزید سدیم جامد و نیترات پتاسیم هستند که با احتراق گاز نیتروژن تولید می کنند. این فرآیند شیمیایی در کمتر از یک صدم ثانیه انجام می شود. سیستم بادکننده پشت کیسه تا شده است که در داخل محفظه کیسه هوا خودرو قرار دارد.
کل فرآیند ارسال اطلاعات توسط سنسورها، نظارت توسط واحد کنترل، ارسال سیگنال به اشتعال و احتراق و پر کردن و تخلیه کیسه ها از محفظه کیسه هوا کمتر از 25/100 ثانیه طول می کشد. کمتر از مدت یک پلک زدن.
به همین دلیل معمولاً در هنگام تصادف فرآیند رهاسازی ایربگ و پر شدن آن از گاز دیده نمی شود و برای درک عملکرد کیسه هوا باید تصاویر را به صورت اسلوموشن مشاهده کرد.
سیستم ایربگ نیز مجهز به سیستم مانیتورینگ و چراغ های هشدار دهنده در واحد کنترل مرکزی خودرو است. این چراغ هشدار در مرکز جلوی داشبورد قرار دارد و در صورت خرابی یا آسیب دیدن کیسه هوا خودرو، سیستم مانیتورینگ روشن می شود. توجه به این چراغ برای حفظ امنیت مسافران بسیار مهم است.
انواع کیسه هوا
در حال حاضر، گفته می شود که شرکت های خودروسازی از انواع مختلف کیسه هوا خودرو برای بهبود استانداردهای ایمنی محصولات خود استفاده می کنند. این انواع معمولا بر اساس محل نصب و پایان نامگذاری می شوند. انواع ایربگ ها عبارتند از:
کیسه هوای جانبی
این نوع در کنار خودرو و بین درب و سرنشین قرار می گیرد. معمولا برای هر دو ردیف جلو و عقب استفاده می شود. این کیسه ها معمولا روی صندلی قرار می گیرند تا در صورت تصادف از مسافران در برابر برخورد با قطعات سخت خودرو محافظت کنند. ارتفاع آنها معمولا زیر پنجره است، اما اگر خودرو از کیسه هوای پردهای استفاده نمیکند، ممکن است این ارتفاع بیشتر باشد تا سر و گردن سرنشین را از برخورد با شیشه محافظت کند.
کیسه هوای سرنشینان جلو
این نوع ساده ترین و اولین نوع ایربگ مورد استفاده در صنعت خودروسازی است. البته از آنجایی که احتمال تصادف خودرو از جلو زیاد است و سرنشینان ردیف جلو بیشتر در معرض آسیب هستند، مهم ترین آن محسوب می شود.
این نوع کیسه های هوا مسافر معمولاً بزرگتر از کیسه راننده است. ایربگ راننده در فرمان و ایربگ سرنشین در جلو و کنار داشبورد قرار دارد. کیسه ها با یک قاب پلاستیکی پوشیده شده است که با کنار زدن آن کیسه هوا خودرو کار می کند.
بیشتر بخوانید:کارشناسی سیار خودرو
کیسه هوای پرده ای
همانطور که از نام آن پیداست نوعی است که مانند پرده سطح شیشه کناری خودرو را می پوشاند. این کار نه تنها از برخورد سر یا گردن سرنشین به ستون های خودرو جلوگیری می کند، بلکه از افتادن شیشه روی بدنه و شکستن آن و آسیب دیدگی جلوگیری می کند. این کیف در امتداد سقف خودرو قرار می گیرد.
کیسه هوای زانو
این نوع که برای سرنشینان ردیف جلو در نظر گرفته شده است، پاها و زانوهای راننده و سرنشین جلو را می پوشاند و از آسیب در این ناحیه جلوگیری می کند.
کیسه هوای وسط
نوعی است که با بازکردن فضای بین صندلی راننده و سرنشین از برخورد جلوگیری می کند و اغلب در خودروهای معمولی استفاده نمی شود.
کیسه هوای عابر
جدیدترین فناوری در زمینه کیسه های هوا است، این نوع در خارج از وسیله نقلیه استفاده می شود و بر خلاف انواع قبلی، برای محافظت از عابران پیاده، دوچرخه سواران یا موتورسوارانی که از جلو با وسیله نقلیه برخورد می کنند، استفاده می شود. استفاده از این نوع ایربگ در ابتدای راهش است هنوز چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.
کیسه هوای کمربندی
این مدل برای جلوگیری از آسیب به بدن سرنشین هنگام بازکردن کمربند ایمنی استفاده می شود. در واقع با این نوع ایربگ کمربند ایمنی مجهز به کیسه هوا می باشد.
استعلام هزینه کارشناسی خودرو کرج